poniedziałek, 10 listopada 2014

Dlaczego Odżywiam Się Niezdrowo

Od jakiegoś już czasu panuje moda na zdrowe jedzenie. Po szale jakim były dity i odchudzanie na specjalnych zupkach, tabletkach i herbatkach przechodzimy pomału do kolejnego etapu. Etapu gdzie dokładnie sprawdzamy opisy na produktach w sklepie i stajemy się świadomymi konsumentami.

W moim otoczeniu, nie tylko tym prywatnym, ale również ogólnym obserwuję bardzo wiele zachowań związanych z jedzeniem i produkcją żywności. Pewni znajomi przeszli właśnie na tzw. dietę jaskiniowców - paleo. Pewne cechy tej diety od dawna stosowałam u siebie, nic w tym misternego, po prostu uważałam, że wszystko jest dla ludzi.

Dlatego nigdy nie zostałam wegetarianką i choc tych co przeszli na wegetarianizm potrafię zrozumiec, tych co są weganami, już nie. No bo jak to, zero jajek, chleba, masła?

Dieta paleo to takie przeciwieństwo weganizmu, bo tutaj je się wszystko co nie przeszło sporej przeróbki w trakcie produkcji i np. jajka, krwiste mięso jest jak najbardziej dopuszczalne. Mam znajomych, co niedawno potrafili zjeśc cała mega pizze, na grubym cieście z wszystkimi dostępnymi dodatkami, co ciasto czekoladowe połykali w całości, a teraz są na diecie palo. Nie jedzą już chleba, wypieków, a burrito albo burgera tylko w liściach sałaty. To tak jakby zjadac tylko nadzienie z czekolady, bez samej czekolady.

Moje śniadanie


Wszystkie te diety i nowe sposoby odżywiania mają w sobie pewną tendencję. Im zamożniejsi ludzie tym bardziej zaczynają wymyślac w sposobie odżywiania. A to, że będą jeśc tylko organiczne kiełki, mięso tylko organiczne z krówek, co pasły się na ekologicznych łąkach i były pojone organiczną wodą, a ich organiczna kupa służyła jako nawóz, do organicznych pomidorków i marchewek. Mniej zamożny człowiek, czyli taki jak ja, nie może sobie pozwolic na tego typu zakupy, bo zostałabym z pustym kontem pod koniec tygodnia.

Mój obiad

Czy to oznacza, że jem niezdrowo? Przede wszystkim nie wymyślałam. Pisząc, że wszystko jest dla ludzi, mam na myśli, że taka podstawowa sprawa jaka zapewnienie organizmowi potrzebnych minerałów i witamin, nie może zostac pominięta przez nasze widzi-misie. Nie muszę kupowac organicznych produktów, żeby zdrowo się odżywiac. Nie muszę przechodzic na weganizm, żeby dłużej życ. Diety i drastyczne zmiany w odżywianiu, a zwłaszcza rezygnacja, z któregoś istotnego pierwiastka może miec wpływ na przyszłe pokolenia.

Mogę sobie wyobrazic miny naszych prababek jakby usłyszały, że nie jem chleba i klusek, ani rosołu i pierogów, bo jestem na wolnej od glutenu diecie. Pewnie pomyślałaby, że w dupie się poprzewracało i że jak to piętki gorącego chleba nie zjem, a kogla mogla też nie? Bo z białym cukrem jest, a nie z trzcinowym?

Jestem zszokowana trochę tym ,jak daleko posunęła się idea żywności organicznej w Kalifornii. Odnoszę wrażenie, że jest ono niczym innym, ja zwykłym produktem, marchewką lub ziemniakiem, które po prostu nie zostało nafaszerowane hormonami i nie zostało zmodyfikowane genetycznie. Natomiast, to nieoznaczone jako organiczne jest produktem GMO, albo wyprodukowane z zamienników.

Czerwone gruszki. Pierwszy raz widziałam i kupiłam jedną. Jutro spróbuję

Podsumowując, uważam, że trzeba słuchac swojego organizmu, uważac na to co się je, nie kupowac najtańszych produktów, ale też nie przesadzać w drugą stronę i nie rezygnowac z czegoś tylko dlatego, ze zawiera gluten.

P.S Padam po pracy. Jutro pracuję jako przewodnik rowerowy z dziecmi. Mam nadzieję, ze te 24 godziny miną szybko i znowu znajdę się w łóżku.

1 komentarz:

  1. Bardzo popieram Twój punkt widzenia - mimo że sama ze względu na problemy z tarczycą eksperymentuję z ograniczaniem glutenu, chcę sprawdzić, do czego mnie to doprowadzi i mam potwierdzenie, że ten kierunek nie jest zły w poprawiających się wynikach badań.
    Ciekawe jest to co piszesz z punktu widzenia Twojego miejsca zamieszkania - czy mogłabyś trochę bardziej rozwinąć temat tego, jak wygląda rynek zdrowej żywności w US? Z zainteresowaniem przyglądam się temu poprzez amerykańskie blogi czy inne publikacje, ale wiadomo - nie ma to jak opinia z pierwszej ręki.
    Ja z kolei w nawiązaniu do Twojego posta zapraszam Cię do lektury dwóch moich wpisów na blogu - na temat tego, że zdrowa żywność wcale nie musi być droga: http://healthandthecity.pl/zdrowa-zywnosc-koszty/ i na temat mojego podejścia do stylów odżywiania: http://healthandthecity.pl/zdrowa-dieta-co-wybrac/

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...