F

piątek, 9 grudnia 2011

Today is Thursday!

Dzisiaj jest czwartek, dowiedziałam się w biurze imigracyjnym o 8 rano, kiedy pojechałam odebrać paszport. Cały tydzień żyłam dzień na przód, ale tym lepiej, moja wyprawa na Bali została przesunięta na niedzielę. Od dzisiaj (czwartku) do soboty w świątyni Pura Lingsar oddalonej od Mataram o kilkanaście kilometrów obchodzone są uroczystości z okazji święta Perang Topat. Dwa dni trwają przygotowania, do rytualnego podziękowania Bogu za obfite żniwa. Dzień ten celebrują zarówno hindusi i muzułmanie. Kulminacyjny moment przypada w sobotę w czasie pełni siódmego miesiąca. Przez cały czas przygotowań składane są ofiary w postaci kwiatów, owoców, Fanty:), ciast i dwóch bawołów. Najważniejszą ofiarę stanowi topat, czyli ryż gotowany w liściach orzechów kokosowych. Można zamówić topat do soto, czyli zupy i jest to bardzo smaczne. Nie mogę doczekać się soboty, ponieważ po wszystkich ceremoniach odbędzie się walka na ryż, czyli porzucamy sobie nasi:)
Kultura hindusów, wydaje się być bardziej autentyczna tutaj niż muzułmanów. Można wyczuć, że ma ona tutaj gdzieś swoje korzenie, że nie jest to przyjęcie tylko pewnych zasad, ale ma to w sobie tę magiczną otoczkę. Islam tak rozpowszechniony na Lomboku, nie wydaje mi się być autentyczny... czegoś brakuje.

Post napisałam w czwartek, ale indonezyjski internet działa różnie, więc post pojawia się w sobotę. W piątek również byłam na uroczystościach w świątyni i wybieram się też dzisiaj.

Ołtarz w świątyni, który był przyozdabiany



Zawinięty w materiał kamień, był poddawany różnym rytuałom


Wcześniej każdy kamień myto w wodzie. Bardzo dokładnie przemywano go w każdej misce

Następnie przenoszono go do kolejnego miejsca

Tutaj podtrzymywano go chwilę nad kadziłkami


Żeby go następnie ubrać, przyozdobić. Ania zauważyła, że te kamienie stały tutaj wcześniej, ale w starych ubrankach. Wygląda na to, że co roku, w to święto myją je i ubierają w nowe


Wody po kamieniach, nie wylewano, ale każdy obmył sobie nią twarz (nam też pozwolono - co przynosi szczęście), a następnie nalewali sobie wody do woreczków


Kamienie w piżamkach


To chciałam zobaczyć, od kiedy tutaj przyjechałam -walka kogutów!

Przed walką tajemniczy rytuał z kokosem...





Kolejna walka



Dary i Fanta









Święcenie wodą

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Copyright © 2015 Before Sunset
| Distributed By Gooyaabi Templates